Cia Rinne [SE]
etűdök hangra
Cia Rinne Berlinben élő svéd konceptuális költő. Műveiben, elsősorban, az európai hangköltészet hagyományait követi. Az angol, francia, olasz és német nyelveket váltogatva, játékosan nyúl a konkrét költészet archetípusaihoz.
Az etűdök hangra egy vizuális és konkrét költészeti mű-sorozat. A nyelvvel és annak használatával szembeni bizalmatlanságától indíttatva, ezek a rövid darabok a nyelv legapróbb részeit és rizómáit boncolgatják. Játszanak a fonetikai hasonlóságokkal, valamint a jelentés, a vizualitás és a hangzás hangsúlyainak eltolódásaival. Minimalista művek, a semmi felé való redukció eredményei.
Cie Rinne, arra a kérdésre, hogy hogyan jutott el a vizuális költészet ilyen megközelítéséhez, egy interjúban a következőt nyilatkozta: Az iskolában, miközben valamit írtam vagy hallgattam, mindig szójátékokat játszottam. Később, az egyetemen, ahol filozófiát hallgattam, mindez már komolyabbra fordult. Ekkor nagyon sokat foglalkoztam a nyelvvel. Minden egyes szóról vitatkoztunk, ami végül oda vezetett, hogy már egy szinte nevetségesen hangzó nyelvezetet használtunk. Ahhoz, hogy valamit igazán érthetően mondjunk, vagyis hogy elkerüljük a félreértés lehetőségét, le kell egyszerűsítenünk a nyelvet. Számos vitánk arról szólt, hogy mely szavakat használjuk. A filozófia nyelve gyakran nagyon sajátos nyelv. Wittgenstein írta: „Egy tétel akkor elemezhető teljesen logikusan, ha a nyelvtanát teljesen világossá tesszük, függetlenül attól, hogy milyen stílusban írják vagy fogalmazzák meg.” Valahogy ez a gondolkodásmód hatott rám. Akkor reagálunk logikusan arra, ami félreérthető, hogy a nyelvet minimalizáljuk, és akkor uralni tudjuk azt.
Cia Rinne maga is utal arra, hogy a romák nyelvével kapcsolatos hosszú távú kutatási projektje során szerzett tapasztalatai alapvető fontosságúak annak megértéséhez, hogy a különböző nyelvek és helyek közötti mozgás - egyfajta nyelvi nomád élet - hogyan vezetett a munkája alapját képező politikai és kulturális szakadékok, valamint nyelvi jelentésváltozások iránti érdeklődéshez. A Fluxus mozgalmat, benne olyan zenészek munkásságát, mint Steve Reich és John Cage, valamint a filozófiát is inspirációs forrásként említi.
Előadóművészeti munkáiban, többek között, a test és a hang nyelvhez való viszonyát vizsgálja, és azt, hogy a test hogyan működhet jelentéssel bíró jelként. Amellett, hogy Rinne gyakorlatát áthatja a filozófia nyelve és a nyelv filozófiája, rengeteg humort is tartalmaz.
Cia Rinne (1973) Göteborgban született. Németország, Finnország és Dánia után Berlinbe költözött, ahol jelenleg is él. Négy verseskötete jelent meg, írt egy operalibrettót, valamint több színpadi szöveget. Munkáit a svédországi Lundskonsthallban, a londoni British Museumban, a berlini Haus am Waldsee-ben és a párizsi Centre Pompidou-ban állították ki. Olyan gyűjteményekben szerepel, mint a MOMA Artist Book Collection, a Bibliothèque des Beaux-Arts de Paris és a Copenhagen City Collection.
///
Kurátor: Pintér Gábor
Együttműködő partner: Bischitz Johanna Integrált Humán Szolgáltató Központ
instagram.com/Cairo.Contemporary
instagram.com/parallel.art.foundation