MI A TÁNC? 1.1


Merce Cunningham: A tánc élete


2019.04.08. 18h


Trafó Kortárs Művészetek Háza


Dokumentumfilmek az amerikai posztmodern tánc legfontosabb alakjairól.

Rendezte: Charles Atlas (2000)

A vetítés a Merce Cunningham Centenárium programsorozat része.

Magyarországi bemutató
Trafóklub | 90+30 min | eredeti, angol nyelven | belépő: 500 Ft

A vetítés után szakmai beszélgetést tartunk.

-> Jegyvásárlás

Valami elkezdődött már a 40’-es években. Merce Cunningham leválasztotta a zenét a táncról, dobókockával koreografált, majd számítógéppel táncolt. A ’60-as években egy csapat lázadó táncos őrült kísérletezésbe kezd. New York, Greenwich Village, Judson Dance Theater. Elindul a posztmodern tánc. Végleg felhagynak Martha Graham expresszionizmusával és Doris Humphrey téma-variáció struktúrájával. Sétálnak, futnak, talajt érintenek és egymásra másznak. Akárcsak minimalista képzőművész és zenész kortársaik, az elemit keresik. Merce Cunningham és John Cage nyomdokaiban, mégis önálló utakon járnak és saját stílust dolgoznak ki.

„A film elkészítésével egy aktív művész és páratlan gondolkodó bensőséges portréját szerettem volna megrajzolni. Elmesélni a táncos, és újításaival a modern táncot gyökeresen megváltoztató koreográfus történetét. Megmutatni játékosságát, szokatlan humorát, egyszemélyes showman figuráját, és azt, hogy még 82 évesen is megkérdőjelezi a világról alkotott képét.” – Charles Atlas, a film rendezője.

Merce Cunningham 1953-ban alapította saját társulatát. Pontosság, komplexitás, intenzív fizikalitás és intellektuális szigor kombinációja jellemzik munkáit. A tánc klasszikus felfogását kérdőjelezte meg, úgy, mint a táncos és a néző szerepe, a színpad határai, a mozdulat és szépség kapcsolata. John Cage zeneszerzővel radikálisan új koncepcióval állt elő: a zene és a tánc egymástól függetlenül létezhet egy előadáson belül. A táncosok mozdulatai már nem kötődnek ritmushoz, hangnemhez, vagy a zene szerkezetéhez, hanem minden önállóan létezik, csupán a tér és az idő közös. Egyik legmeghatározóbb innovációja a kockázat és a véletlen beemelése az alkotói folyamatba. Már korán elkezdett a technológiával kísérletezni, számítógépeket, mozgás érzékelőket és különböző képrögzítési technológiákat alkalmazott.

Együttműködő partner
Merce Cunningham Trust

Támogató



[fotó: Merce Cunningham in Changeling, 1957, studio photograph, photo by Richard Rutledge, courtesy The Merce Cunningham Trust]



Kapcsolat
info@parallelalapitvany.hu
Instagram
Facebook
Minden jog fenntartvaⒸ


Parallel Művészeti Alapítvány